Peluuris grunduppgift, värderingar och strategi
Peluuri minskar och förebygger sociala, ekonomiska och hälsorelaterade problem som orsakas av spelande. Denna grundläggande uppgift utförs genom att producera stöd-, handlednings- och rådgivningstjänster samt genom att förmedla information om spelproblem och hur man kan förebygga och behandla dem.
Ring 0800 100 101
Våra målgrupper och tjänster
- Målgrupperna för tjänsterna är spelare, närstående och de som stöter på spelproblem i sitt arbete.
- Tyngdpunkten i verksamheten ligger på penningspelandets skador, men Peluuris tjänster kan också användas av digispelare och deras närstående.
- Tjänsterna är riksomfattande och avgiftsfria.
- Peluuri har verkat sedan 2004.
- Projektet Restart som inleddes år 2019 breddar urvalet tjänster för digispelare.

Principerna för Peluuris verksamhet, serviceproducenter och finansiering
- Principerna för vår verksamhet bygger på att vara kundcentrerade, konfidentiella, anonyma, ickefördömande gentemot kundens problem samt jämställda.
- Peluuris service produceras tillsammans av A-klinikstiftelsen och det finska Blåbandsförbundet. Sedan år 1989 har dessa bakgrundsorganisationer verkat mångsidigt och aktivt med att förebygga och vårda spelrelaterade problem.
- Servicen finansieras av de finska spelsamfunden Veikkaus Ab. Social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för utvärderingen av verksamheten.

Peluuri erbjuder månsidig hjälp
- Vi erbjuder mångsidig hjälp: professionellt stöd, kamratstöd samt självhjälpsverktyg per telefon och via nätet. Våra tjänster är alltid konfidentiella, anonyma och avgiftsfria. Våra tjänster finns att få runtom i Finland, både få finska och på svenska.
- Vi producerar och förmedlar oavhängig information gällande penningspelrelaterade skador, vilka direkt eller indirekt berör åtminstone en halv miljon finländare. Vi samarbetar aktivt med andra aktörer för att förebygga skador orsakade av penningspel.