Hedelmäpelien painotettu tulosarvonta

Mitä pelissä oikeasti tapahtuu ja mitä pelaajasta näyttää tapahtuvan? Painotuksen avulla peleistä saadaan luotua viihdyttävämpiä: läheltä piti -tilanne tulee useammin kuin mitä se tulisi ilman painotusta. Hedelmäpelin tuloksenarvonta on kuitenkin satunnainen: tulosta ei ole etukäteen päätetty eivätkä edelliset pelitulokset vaikuta millään tavalla tuleviin arvontoihin.

Hedelmäpelien tuloksenarvonta on satunnainen

Suuria jackpotteja tarjoavien kasinoiden ja nettikasinoiden hedelmäpelien arvonta on aina painotettu.

  • Hedelmäpeleissä isompi voitto irtoaa harvemmin esiintyvien symbolien yhdistelmillä. Läheltä piti -efektiä saadaan luotua esim. niin, että kolmen kiekon pelissä kahdessa ensimmäisessä kiekossa käytetään suurten voittojen symboleja useampia ja viimeisessä niitä on vain yksi. Eri kiekoissa käytetään erilaisia painotuksia ja suurten voittosymbolien läheisyyttä painotetaan raskaimmin. 
  • Raaputusarvoissa käytetään samantyyppistä efektiä: suuria voittonumeroita laitetaan arpaan kaksi, mutta kolmannesta voittoon oikeuttavasta jää yksi nolla uupumaan.

Painotuksesta huolimatta hedelmäpelin tuloksenarvonta on kuitenkin satunnainen: tulosta ei ole etukäteen päätetty eivätkä edelliset pelitulokset vaikuta millään tavalla tuleviin arvontoihin. Katso Satunnaisuus ja tapahtumien riippumattomuus

Pelaajalle hedelmäpelin symbolien avulla esitettynä arvontatulos herättää tunteen siitä, että voittaminen olisi todennäköisempää kuin mitä se todellisuudessa on.

Tämä havainto voi kannustaa pelaamaan, sillä se voi vahvistaa tunnetta siitä, että kone on voitettavissa. Tätä tarkoitusta varten ominaisuus on koneisiin luotu.

 

Hedelmäpelin pyöräytys: mitä todella tapahtuu ja mitä pelaajasta näyttää tapahtuvan?

Vuonna 1984 USAssa myönnettiin Telnaesille patentti hedelmäpelin arvonnan suorittavasta elektronisesta satunnaislukugeneraattorista (Random Number Generator). Keksintö on edelleen käytössä myös moderneissa monilinjaisissa hedelmäpeleissä.

Telnaesin patentin tiivistelmässä sanotaan satunnaislukugeneraattorista näin (vapaa käännös):

”Satunnainen luku arvotaan joukosta numeroita. Hedelmäpelikiekon yhdelle pysähtymiskohdalle (symbolille) on satunnaislukugeneraattoria vastaava yksi tai useampi numero. Tämän keksinnön myötä hedelmäpelin kiekkoja käytetään ainoastaan esittämään satunnaislukugeneraattorin tuottama arvontatulos pelaajalle. Keksinnön avulla hedelmäpelin voittokertoimet voivat olla riippumattomia siitä, mitkä fyysiset rajat hedelmäpelin kiekon pysähtymiskohdat asettavat.”

Kun peli käynnistetään, satunnaislukugeneraattori arpoo numerosarjan jokaiselle kiekolle.

  • Jokainen numerosarja vastaa hedelmäpelin kiekossa tiettyä pysähtymiskohtaa
  • Generaattorissa voi olla esim. 32, 64, 128 tai vaikka 256 numeroa yhdelle kiekolle, vaikka hedelmäpelissä et näe koskaan niin montaa kuviota yhdessä rullassa pyörimässä.
  • Hedelmäpelin kiekon yksi symboli voi vastata useampaa satunnaislukugeneraattorin arpomaa lukua 
  • Pieniä voittoja sisältävät symbolit (jopa pienempiä kuin panoksesi koko) on painotettu raskaimmin
  • Suurempia voittoja sisältävät symbolit on painotettu keveimmin, mutta niiden läheisyys raskaimmin, jotta luodaan läheltä piti -efekti.
  • Eri kiekot voivat olla painotettu eri tavalla, esim. viimeisessä kiekossa isojen voittojen symbolit voivat olla vielä harvinaisempia, eli kahta ensimmäistä kiekkoa keveämmin painotettuja.

Lisäksi esimerkiksi ääniä, valoja, bonuspelejä, rahan muuttamista "krediiteiksi" ja panostuksia pienempiä voittoja käytetään luomaan tunnetta voittamisen todellista paremmasta todennäköisyydestä 

Painotetun tuloksenarvonnan tarkoitus kuvaillaan Telnaesin patentissa (1984) seuraavasti: ”pelaaja havaitsee suuremmat mahdollisuudet voittaa kuin on todellisuudessa mahdollista”