Miksi hyvinvointi on toipumisessa tärkeää?

Stressi ja henkinen pahoinvointi voivat lisätä rahapelaamista ja vaikuttaa peliongelman syntyyn. Siksi stressinhallinta ja omaan hyvinvointiin panostaminen ovat tärkeitä myös pelaamisen hallinnassa. Tärkeää on myös omien tarpeiden tunnistaminen.

Toipuminen on omasta hyvinvoinnista huolehtimista

Monet hakevat pelaamisesta keinoa helpottaa stressiä ja paeta omaa ahdistusta. Pelaaminen on kuitenkin keinona huono, koska se itsessään aiheuttaa niin paljon haittoja.

Moni pelaaja hakee apua ongelmiin vasta, kun on voinut pitkään huonosti. Pelaaminen on ehkä muodostunut kierteeksi, talousasiat painavat mieltä ja itsestä huolehtiminen on unohtunut.

Peliongelmasta toipuminen on itsensä laittamista etusijalle ja omasta hyvinvoinnista huolehtimista.

Kun pelaamisesta on tullut tarve

Kun on ollut jonkin aikaa pelaamatta, keho alkaa ilmoittaa tarpeesta pelata. Tulee vieroitusoireita kuten levottomuutta, ärtyneisyyttä, ahdistusta, keskittymisvaikeuksia, vatsaoireita tai lihassärkyä. Tuntuu vaikealta olla pelaamatta ja mieli alkaa keksimään syitä pelaamisen aloittamiselle. Tämä on kehon tapa ilmaista, että nyt olisi aika pelata. 

Palatessa pelaamaan keho ja mieli rauhoittuu. Syntyy kierre, jonka ohjaajana et olekaan sinä vaan liiallisesta pelaamisesta kehittynyt peliongelma.

Huomaamattomasti pelaamisesta on kehittynyt perustarve, jota pitää tyydyttää. Tämä on saattanut syrjäyttää sen mitä todella tarvitset.

Mihin tarpeeseen pelaat?

Jos edeltävä kuulostaa sinusta tutulta, on hyvä pysähtyä tarkastelemaan mistä pelaamisessa todellisuudessa on kyse.

- Onko pelaaminen sinulle keino rentoutua tai purkaa stressiä?
- Haetko mielialan muutoksia eli onko se keino käsitellä tunteita?
- Koetko, että pelatessa sinulla on parempi itsetunto tai haetko hyväksyntää?
- Saatko pelaamisen kautta omaa aikaa, jolloin ei tarvitse olla muita varten?
- Onko pelaaminen sinulle tapa?

Tunnista tarpeesi ja huolehdi itsestäsi

Pelaamistottumuksia muuttaessa on oleellista opetella tunnistamaan omia tarpeita ja huolehtia itsestään. Tämä auttaa rakentamaan elämää suuntaan, jossa voi hyvin. Voimavarat lisääntyvät, itsearvostus nousee, häpeä helpottaa ja tarve pelata vähenee. 

Tässä muutamia kysymyksiä avuksi muutokseen:

Mitä tarvitsen elämääni, jotta voin hyvin?

  • Fyysisesti (uni, ravinto, liikkuminen, rauhoittuminen, läheisyys)
  • Sosiaalisesti (keitä ihmisiä, millaista tukea, millaisissa tilanteissa?)
  • Henkisesti (arvostus, itsensä toteuttaminen, tunteet, mielenkiinnon kohteet, luovuus)

Hyvinvoinnista huolehtiminen auttaa jaksamaan

Peliongelmasta toipuminen vaatii voimia ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää. Kun voit hyvin, pystyt paremmin arvioimaan omaa tilannettasi ja tekemään tarvittavia asioita.

Omasta hyvinvoinnista kannattaa huolehtia myös silloin kuin elämässä on olosuhteita, joita ei pysty muuttamaan.

Esimerkiksi velkaantunut voi velanmaksuun kuluvasta pitkästä ajasta huolimatta pitää liikkumalla itseään kunnossa ja tukea siten omaa jaksamistaan ja toimintakykyään.

Harjoituksia stressinhallintaan

YouTubesta löytyy Mielenterveystalon ja Mieli ry:n julkaisemia rentoutusharjoituksia.

Katso rentoutusharjoituksia