Peluurin vuosiraportit
Vuosiraporteissa esitellään Peluurin toimintaa ja sen tunnuslukuja. Pääpaino raportoinnissa on auttavan puhelimen ja chatin tilastoilla, joista saadaan merkittävää näköalapaikan tietoa pelihaittakentän muutoksista. Tällä sivulla on viisi viimeisintä vuosiraporttia, aiemmat löytyvät arkistosta.
Peluurin vuosiraportti 2021
Nostoja tiivistelmästä
- Vuonna 2021 oikeita rahapeliongelmaa käsitteleviä yhteydenottoja auttavaan puhelimeen ja chattiin oli yhteensä 2058 kappaletta. Tämä oli 4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020 (1982 kappaletta).
- Peli poikki -ohjelman kävi kokonaisuudessaan läpi 290 pelaajaa (253 vuonna 2020). Kasvua läpikäyneiden määrässä oli noin 15 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
- Pelaajaprofiili pysyi aikaisempien vuosien kaltaisena. Suurin yhteydenottajaryhmä on nuoret aikuiset miehet. Merkittävä osa rahapelaajista oli miehiä (66 %) ja 64 prosenttia yhteyttä ottaneista pelaajista oli alle 34-vuotiaita.
- Noin puolet rahapelaajista oli työssäkäyviä. Läheisistä puolestaan 79 prosenttia oli naisia ja 57 prosenttia yli 45-vuotiaita.
- Nettipelaamisen rooli osana rahapeliongelmaa on kasvanut entisestään. Merkittäviä muutoksia on tapahtunut myös pelatuissa peleissä. Niistä pelaajista, joilla pelaamisen kanava selvisi, 85 prosentilla netti oli ensisijainen pelaamisen kanava, 11 prosenttia pelasi pelipisteillä ja 4 prosenttia tasaisesti molempia.
- Vuonna 2021 nettiautomaattien osuus ensisijaisena ongelmana oli 54 prosenttia ja fyysisten automaattien osuus oli laskenut 9 prosenttiin.
- Peli poikki -ohjelman aloittaneilla 80 prosentilla oli pelaamiseen liittyviä velkoja.
- Päivystyspuhelimeen ja chattiin yhteyttä ottaneista niillä, joilta velkasumma selvisi, 55 prosentilla oli yli 10 000 euroa rahapeleihin liittyvää velkaa. Peli poikki -ohjelmaan hakeneilla vastaava luku oli 67 prosenttia.
- Yleisin velkasumma molemmissa palveluissa oli 20 000–50 000 euroa. Usein velkoihin liittyi runsas määrä erilaisia kulutusluottoja. Isot velat keskittyivät lähinnä nettipelaajille (89 prosenttia).
Lataa tästä Peluurin vuosiraportti 2021 ja graafiset kuvanostot
-
Peluuri_vuosiraportti_2021_final.pdf
pdf 2.6 MB
-
Peluuri_vuosiraportti_2021_kuvanostot.pdf
pdf 795.63 KB
Peluurin vuosiraportti 2020
Nostoja tiivistelmästä
- Hajasijoitettujen rahapeliautomaattien sulkeminen taittoi pitkään jatkuneen yhteydenottomäärien kasvun.
- Hajasijoitettuja rahapeliautomaatteja suljettiin laajamittaisesti koronan vuoksi ja se näkyi Peluuriin tulleissa yhteydenottomäärissä.
- Vuonna 2020 oikeita rahapeliongelmaa käsitteleviä yhteydenottoja auttavaan puhelimeen ja chattiin oli yhteensä 1982 kappaletta. Tämä oli 14 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019 (2304).
- Pelaajaprofiili pysyi aikaisempien vuosien kaltaisena. Pääosa rahapelaajista oli miehiä (63 %) ja yli puolet yhteyttä ottaneista pelaajista oli alle 34-vuotiaita. Noin puolet rahapelaajista oli työssäkäyviä. Läheisistä puolestaan 77 prosenttia oli naisia ja 64 prosenttia yli 45-vuotiaita.
- Niistä pelaajista, joilla pelaamisen kanava selvisi, 75 prosentilla netti oli ensisijainen pelaamisen kanava, 18 prosenttia pelasi pelipisteillä ja 7 prosenttia tasaisesti molempia.

-
Peluuri_vuosiraportti_2020_web.pdf
pdf 2.34 MB
-
Peluuri2020_vuosiraportti_lukuja_kuvina_A4.pdf
pdf 640.03 KB
Peluurin vuosiraportti 2019
Peluurin vuosiraportti 2018
-
Peluuri_Vuosiraportti_2018_25.3.2019.pdf
pdf 915.72 KB
-
korjattu_peluuri_nostojen_tiivistelma_a4_print.pdf
pdf 38.16 KB
Katso myös nämä
-
Peluurin vuosiraporttiarkisto
Peluurin vuosiraportteja 2006-2017 löydät arkistosta.
-
Tutustu Peluurin palveluihin
Peluurin sähköiset palvelut ovat valtakunnallisia, anonyymeja ja maksuttomia. Ne on tarkoitettu pelaajille, läheisille ja rahapeliongelmia työssään kohtaaville ammattilaisille.
-
Peluurin raportteja ja lausuntoja
Asiakkaiden auttaminen on toimintamme ydin. Tämän lisäksi teemme yhteiskunnallista vaikuttamistyötä. Täältä löydät Peluurin raportteja ja lausuntoja.