Rahapelaajan virhepäätelmät
Monilla on rahapeleihin liittyviä virheellisiä päätelmiä, jotka ylläpitävät liiallista pelaamista. Alla muutamia esimerkkejä yleisistä virhepäätelmistä.
Tunnistatko virhepäätelmiä omista ajatuksistasi?
Ihmisillä on taipumus
- nähdä syy-seuraussuhteita sielläkin, missä niitä ei todellisuudessa ole
- muistaa vain tietyt tapahtumat ja unohtaa toiset
- tulkita omat taitonsa tai pelissä vaadittavat taidot yläkanttiin
- uskoa erilaisiin yliluonnollisiin ilmiöihin.
Virhepäätelmät liittyvät siis pääasiassa
- satunnaisuuden väärinymmärtämiseen
- taikauskoon (huomaa lieväkin taikausko)
- omien taitojen tai pelissä vaadittavien taitojen yliarviointiin
Satunnaisuuteen liittyviä virhepäätelmiä
Satunnaisuuteen liittyvissä virhepäätelmissä koetaan, että tulokset eivät ole riippumattomia toisistaan. Tätä virhepäätelmää kutsutaan myös pelaajan harhaksi (gambler's fallacy). Toisin sanoen edellisten satunnaisten pelitapahtumien koetaan vaikuttavan tuleviin pelitapahtumiin.
- "Pystyn ennustamaan ruletin numeroiden tai värin edellisistä pyöräytyksistä."
- "Koska pelikone ei ole antanut voittoja, se alkaa täyttyä ja voitonmahdollisuudet lisääntyvät."
- "Koska pelikoneesta on tullut voittoja, kone on nyt antavalla tuulella ja voittoputki jatkuu."
- "Valitsemalla itse arvan kasvatan voiton mahdollisuutta."
- "Koska kolikon heitossa on tullut useampi kruuna putkeen, on suurempi mahdollisuus, että nyt on vuorossa klaava."
- "Koska tuplatessa on tullut kolme pientä putkeen, nyt on suuren vuoro."
- "Koska onni ei ole potkaissut itseä rahapelissä pitkään aikaan/koskaan, sen täytyy potkaista kohta."
- "Voin ennustaa loton tai kenon numeroita edellisistä numeroista."

Taikauskoon liittyviä virhepäätelmiä
Taikauskoon liittyvissä virhepäätelmissä toisiinsa liittymättömien asioiden nähdään jollain "yliluonnollisella" tavalla liittyvän toisiinsa. Esimerkiksi ennustetaan ruletin väriä tai numeroa jostakin ”merkistä” tai ilmestyksestä tai painetaan pelikoneen näppäimiä tietyssä järjestyksessä tai kovaa/pehmeästi.
Lisää esimerkkejä:
- Pyydän pelikoneelta voittoa tai juttelen sille.
- Pelaan onnenpäivinä, onnenpaikoissa ja/tai onnenvaatteissa.
- Uskon, että horoskoopit, mustat kissat tai onnenamuletit vaikuttavat rahapelin lopputulokseen
- Heitän noppia hitaasti tai kovaa kun toivon pientä tai suurta numeroa.
- Ennustan arvontapelien voittonumeroita syntymäpäivien tai muiden onnennumeroiden avulla.
- Pelaan kioskilla, josta on voitettu suuri voitto.

Taitoon liittyviä virhepäätelmiä
Taitoon liittyvissä virhepäätelmissä taidon merkitys pelissä tai omien taitojen osuus on väärin tulkittu.
Esimerkkejä:
- "Harjoittelu auttaa lopputulokseen sattumapelissä."
- Koen omat taitoni suuremmiksi kuin ne ovat taito/tieto-ominaisuuksia sisältävissä peleissä esim. toisia vastaan pelattavassa pokerissa.
- "Voin ylittää kasinopelin tai pelikoneen ilmoitetun palautusprosentin taidoilla, strategioilla tai muilla keinoilla."
- "Tappioni johtuvat useimmiten huonosta tuurista ja kun voitan, kyse on omista taidoistani."
- "Voitan, kun käytän pelistrategioita esim. ruletissa tai Black Jackissa." Kuitenkin Black Jackin optimistrategialla ("basic strategy") saavuttaa ainoastaan ilmoitetun palautusprosentin ja on siis edelleen altavastaajana joka kierroksella
Lisää esimerkkejä taitoon liittyvistä virhepäätelmistä
- Kuvitelma sekä oman että pelissä vaadittavan taidon tai tiedon merkityksestä ylikorostuu. Myös osassa "tuuripeleistä" on lieviä "tieto-ominaisuuksia": esim. pokeriautomaatissa korttien valinnalla on toki merkitystä, mutta valinnat ovat helppoja. Oikeilla valinnoilla olet konetta vastaan n. 10 % altavastaaja jokaisella kierroksella. Huonoilla valinnoilla (esim. lukitsemalla kaikki kortit, kun voittavaa kättä ei ole) suurennat talon etua entisestään.
- Käytän urheiluvedonlyönnissä tai hevospeleissä hyödyksi tilastoja ja muuta lajitietoa, mutta pitkäaikainen pelikassa on tästä huolimatta miinuksella.
- En havaitse talon etua srheiluvedonlyönnissä "ylikertoimia" metsästäessä.Tarjotut kertoimet ovat pelinjärjestäjän näkökulmasta aina alakanttiin.

Lähteitä ja lisätietoa:
Probability, Random Events and Mathematics of Gambling, s. 18-22, Problem Gamling.ca