Arki ongelmallisesti pelaavan silmin -kampanja

Millaista on yrittää olla pelaamatta, kun arkinen ympäristö on miinoitettu rahapeleillä ja niiden mainoksilla? Tai kun kauppareissua varjostaa pelko siitä, että häviää ruokarahat jo kaupan aulassa?

Peliautomaatteja, kahvimukeja ja teksti kahvikupille tulee hintaa.

Arki ongelmallisesti pelaavan silmin -kampanja nostaa esiin rahapelaamisen ja rahapelimainonnan näkyvyyden arkisissa ympäristöissä.

Tieto- ja tukipiste Tiltin kävijät kertovat valokuvin ja sanoin, millaiselta näyttää arkinen ympäristömme, kun sitä katsoo peliongelman linssin lävitse.  

Rahapelien runsas näkyvyys ja saatavuus on riski

Suomessa rahapelaaminen on normalisoitu ja arkipäiväistetty. Vaikka rahapelaaminen on läsnä kaikkialla, suurin osa suomalaisista ei edes huomaa sen läsnäoloa. Rahapelien saatavuudella ja näkyvyydellä on merkittävä vaikutus rahapeliongelmien syntyyn. Ongelmallisesti pelaaville rahapelien näkyvyys ja runsas mainonta on riski.

Peliklinikan asiakkaista 87 % koki Veikkauksen mainonnan liiallisena ja 60 % koki sen lisäävän pelaamistaan.

Seuraa kampanjaa Peluurin Twitterissä

Katso kampanjavideo ja lue lisää kampanjasta

Lähde:

Suomalainen rahapelaaminen 2019 (THL, Tilastoraportti 8/2020)http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041618876