Peluurin vuosiraportti 2019 on julkaistu

Raha-automaattipelaaminen aiheuttaa valtaosan ongelmista Peluuriin yhteyttä ottaneilla

Perinteisesti Peluurin auttavan puhelimen ja chatin yhteydenotoissa on korostunut etenkin pelipisteillä tapahtuva automaattipelaaminen, mutta viime vuosina nettiautomaattien osuus on kasvanut nopeasti. Vuonna 2019 ensimmäistä kertaa verkossa pelattavat automaatit (43%) ohittivat kauppojen, huoltoasemien, kioskien ja pelisalien automaatit (40%) pelaajien ensisijaisina ongelmien aiheuttajina.

Viestejä

Peluurin tuoreen vuosiraportin mukaan vuonna 2019 Peluurissa käytiin yhteensä 2304 peliongelmaa koskevaa keskustelua pelaajan, läheisen tai peliongelmia työssään kohtaavan ammattilaisen kanssa. Pelaajista 62 prosentilla netti oli ensisijainen pelaamisen kanava.

Ongelmallisesti pelaavien talousongelmat yhä vakavampia

Erityisen huolestuttavaa on vakavien talous- ja velkaongelmien jo pitkään jatkunut kasvu. Kasvua näkyy yli 10 000 euron veloissa, lainarahalla ja kulutusluotoilla pelaamisessa sekä luottotietojen menettämisessä. Kun pelaajien yhteydenotoissa on käynyt ilmi velkasumma, on se ollut yleisimmin 20 000–50 000 euron välillä. Pääosa (75 %) suurista veloista kertyi nettipelaajille ja valtaosa (72 %) miehille. Suurella osalla pelaajista velkaantumiseen liittyi runsas määrä erilaisia kulutusluottoja.

- Pelaamisesta johtuvat suuret velat kuormittavat pelaajan taloutta ja hyvinvointia vielä pitkään ongelmallisen pelaamisen loputtua. Peliongelman takia velkaantuminen on ongelma, johon pitäisi yhteiskunnallisesti löytää ratkaisuja, toteaa Peluurin yksikön päällikkö Inka Silvennoinen.

Poikkeuksellisia aikoja pelihaittojen näkökulmasta

Myös pelihaittatyössä eletään tällä hetkellä poikkeuksellisia aikoja. Sähköiset palvelut ovat hyvin tärkeitä tilanteessa, joissa monet kasvokkaiset tukipalvelut ongelmapelaajille ja heidän läheisilleen on jouduttu väliaikaisesti sulkemaan. Tilanteen poikkeuksellisuutta lisää hajasijoitettujen automaattien sekä Veikkauksen pelisalien sulkeutuminen koronatartuntojen estämiseksi. Koronan aikana etenkin pelipistepelaajien yhteydenotot ovat selvästi vähentyneet. Moni on jättänyt hakematta apua, kun koneet ovat olleet suljettuina.

- Automaattien sulkeminen on monille suuri helpotus ja he kokevat oman kaupassa käymisensä nyt turvallisemmaksi. Pakollinen tauko kauppojen automaateista tarjoaa hyvän mahdollisuuden pohtia omaa rahapelaamista ja hyödyntää aika peliongelman työstämiseen. Yksin asian kanssa ei kannata jäädä, apua on tarjolla, Silvennoinen muistuttaa.

Raportti kokonaisuudessaan löytyy täältä

 

Lisätietoa:

Inka Silvennoinen, yksikön päällikkö

+358 40 760 8507

inka.silvennoinen(at)peluuri.fi