Rahapelien markkinoinnin vapauttaminen merkittävä riski järjestelmäuudistuksessa - Ongelmallisesti pelaaville hinta voi olla kova

Jos hallitusohjelman linjaus rahapelaamisen lisenssijärjestelmästä toteutuu sellaisenaan, kaikkein eniten haittoja ja riippuvuutta aiheuttavien pelimuotojen markkinointi vapautuu Suomessa. Tässä Suomi olisi menossa eurooppalaiseen vastavirtaan. Monissa muissa Euroopan maissa rahapelaamisen markkinoinnin sääntelyä tiukennetaan tai markkinointi on jopa kokonaan kielletty. Tälläkin hetkellä yli 900 000 suomalaista kärsii ongelmallisesta rahapelaamisesta joko pelaajana tai pelaajan läheisenä.

Satojen erilaisten ihmisten kasvoja.

Suomi siirtyy rahapelaamisessa lisenssijärjestelmään viimeistään vuoden 2026 alusta alkaen, jos hallitusohjelman linjaus asiasta toteutuu. Lisenssijärjestelmään siirtyisivät netissä pelattavat kasinopelit ja raha-automaattipelit sekä urheiluvedonlyönti. Kaikki nämä pelimuodot on määritelty korkean riskin peleiksi. Erityisen haitallisten kasino- ja raha-automaattipelien markkinointi on tällä hetkellä kokonaan kiellettyä muualla kuin erityisissä pelisaleissa ja kasinoilla. Löyhä markkinoinnin sääntely tarkoittaisi rahapelien mainonnan ja markkinoinnin merkittävää lisääntymistä. 

 ”Nämä rahapelimuodot aiheuttavat eniten riippuvuutta ja rahapelihaittoja. Tutkimusten perusteella tiedämme, että rahapelimarkkinointi vaikuttaa ihmisten asenteisiin, lisää pelaamista ja riskinottoa. Nyt meillä onkin edessämme aito riski siitä, että ongelmallinen rahapelaaminen lisääntyy entisestään. Jo tällä hetkellä yli 900 000 suomalaista kärsii siitä joko pelaajana tai pelaajan läheisenä”, Peluurin yksikön päällikkö Inka Silvennoinen sanoo. 

Suomessa tavoitteena tulisi olla rahapelien markkinoinnin täyskielto 

 ”Eniten markkinointi vaikuttaa haavoittuvassa asemassa oleviin eli lapsiin, nuoriin ja jo ongelmallisesti pelaaviin. Etenkin urheilutapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi altistaa lapsia ja nuoria rahapelaamiselle. Ongelmallisesti pelaaville ja heidän läheisilleen peliyhtiöiden aggressiivinen markkinointi merkitsee jatkuvaa stressiä ja uhkaa pelaamiseen retkahtamisesta”, toteaa Silvennoinen. 

Jos rahapelimarkkinointi vapautuu nykyisestä, kulkee Suomi asiassa eurooppalaiseen vastavirtaan. Useissa Euroopan lisenssimaissa mainontaa ja markkinointia on pyritty viime vuosina vähentämään tai jopa kieltämään se täysin. Rahapelien markkinointi kiellettiin viimeksi Belgiassa, ja markkinointikielto on ollut jo pidempään voimassa Italiassa. Esimerkiksi Saksassa ja Hollannissa markkinointia säädellään erittäin tiukasti.  

 ”Tehokkain tapa vähentää rahapelihaittoja on rajoittaa rahapelien saatavuutta ja näkyvyyttä. Suomessa tavoitteena tulisi olla rahapelien markkinoinnin täyskielto, ja vähintään mainontaa tulisi säännellä tiukasti. Hyvä vertailukohta on tupakka, jonka näkyvyyttä ja saatavuutta on määrätietoisesti rajoitettu, ja siten saatu tupakointi selvään laskuun”, Inka Silvennoinen sanoo.  

Rahapelihaittojen kustannukset suuremmat kuin niistä saatava taloudellinen hyöty 

 Rahapelaamisen lisenssijärjestelmää perustellaan tuloilla, joita se toisi valtiolle. Useat kansainväliset selvitykset kuitenkin osoittavat, että yhteiskunnalle rahapelihaittojen kustannukset ovat suuremmat kuin niistä saatava taloudellinen hyöty. Kansantaloudellisesti rahapelaaminen näyttäisi olevan tappiollinen toimiala. 

”Sekä taloudellisesti että inhimillisesti on kestävämpää ehkäistä rahapelihaittoja ennalta kuin korjata jo syntyneitä ongelmia jälkeenpäin. Suomessa on viime vuosina otettu askeleita oikeaan suuntaan rahapelihaittojen ehkäisemisessä. Siksi onkin todella surullista, että olemme nyt ottamassa asiassa takapakkia ja riskeeraamassa hyvän kehityksen. Tämä ei ole kestävää päätöksentekoa ja eniten siitä joutuvat maksamaan ongelmallisesti pelaavat ja heidän läheisensä”, muistuttaa Silvennoinen.  

Lisätiedot: 

Inka Silvennoinen, yksikön päällikkö, Sininauhaliiton pelihaittatyö (Peluuri ja Tiltti), inka.silvennoinen(at)peluuri.fi, puhelin +358 40 760 8507