Miten koronarajoitukset vaikuttivat rahapelaamiseen ja avun hakemiseen?

Koronarajoitusten vaikutuksia rahapelaamiseen ja peliongelmaan on selvitetty sekä pandemian aikana että sen jälkeen. Juuri julkaistussa selvityksessä paneuduttiin auttavien puhelimien ja chatien yhteydenottoihin kolmessa pohjoismaassa. Pandemia-aika osoitti, että rahapelien näkyvyyden, mainonnan ja saatavuuden rajoittamisella on suuri merkitys rahapeliongelmien vähentämisessä.

Hymyilevä nainen luurit korvilla.

Koronapandemia vaikutti rahapelaamiseen ja avun hakemiseen Peluurin palveluista joko suoraan tai epäsuorasti. Veikkauksen hajasijoitetut peliautomaatit ja pelisalit olivat suljettuina tai niiden aukioloa rajoitettiin; samoihin aikoihin myös peliautomaatteja vähennettiin. Sekä suomalaiset että kansainväliset urheilusarjat jäivät tauolle, mikä hiljensi urheiluvedonlyönnin.

Epäsuorasti rahapelaamiseen vaikuttivat sosiaalinen eristäytyminen sekä muutokset työssä ja taloudessa. Lomautukset ja irtisanomiset aiheuttivat taloudellista turvattomuutta. Ahdistus, tylsyys ja tekemisen puute taas purkautui rahapelaamiseen netissä.

Palveluiden yhteydenottojen määrässä suuria eroja

Tuoretta selvitystä varten analysoitiin peliongelmassa auttavien palveluiden dataa ennen pandemiaa ja sen jälkeen Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa. Selvisi, että koronarajoitukset vaikuttivat apua tarjoavien palveluiden yhteydenottoihin eri tavoilla.

  • Yhteydenotot Peluurin auttavaan puhelimeen ja chatiin vähenivät 15,8 prosentilla pandemian ensimmäisen aallon aikana.
  • Yhteydenotot kuitenkin nousivat 12,5 prosentilla toisen aallon aikana.
  • Peluurin nettisivukävijöiden määrä nousi neljällä prosentilla pandemian ensimmäisen vuoden aikana.
  • Ruotsin Stödlinjen tilastojen mukaan yhteydenottojen määrä pysyi tasaisena koko pandemian ajan, eivätkä rajoitukset näytä vaikuttaneen avun hakemiseen.
  • Tanskalaisen StopSpilletin tilastoissa taas yhteydenottojen määrä nousi dramaattisesti, kun mahdollisuuksia pelata rahapelejä rajoitettiin. Ensimmäisen aallon aikana yhteydenottojen määrä kasvoi 38,2 prosentilla ja toisen aallon aikana 105,8 prosentilla.

Suuria eroja voivat selittää paitsi maiden eritasoiset koronarajoitukset, myös erilainen rahapelitarjonta ja rahapelien saatavuus sekä tavat rajoittaa rahapelaamista. Yleisesti myös auttavien palveluiden näkyvyys ja mainonta lisäävät yhteydenottoja; rajoitusten aikana StopSpillet teki palveluaan tunnetuksi laajalla mainoskampanjalla.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen

Nainen istuu kotisohvalla ja soittaa kännykällä.

Rajoitusten aikana kivijalkapelaajat hävisivät Peluurin linjoilta

Koronarajoitukset olivat kiinnostuksen kohteena myös Peliklinikan palveluissa tehdyssä selvityksessä.

Sen mukaan rajoitusten seurauksena eivät pelipisteillä ongelmallisesti pelanneet siirtyneetkään sankoin joukoin verkkoon. Pelaaminen kaupoissa, huoltoasemilla ja pelisaleissa väheni, kun taas verkossa aiemmin pelanneet pelasivat huomattavasti enemmän.

Ei ole automaattisesti käynyt niin että on siirrytty nettiin, kun pelikoneet ovat kiinni. En usko, että asia on näin yksioikoinen. Pelikonepelaaminen on erityyppistä pelaamista ja osa pelaajista sanoo, että haluavat nimenomaan pelata pelikoneita, eivätkä tykkää pelata netissä.” Peluurin asiakastyöntekijä

Vaikka Peluurin yhteydenotoissa nettipelaaminen on jatkanut nousuaan vuosi vuodelta, oli kivijalka-automaattien sulkemisella hyvin merkittäviä myönteisiä vaikutuksia ongelmallisesti pelaavien arkeen. He olivat helpottuneita ja jopa liikuttuneita siitä, että pystyivät käymään huoletta kaupassa ja kioskilla ilman retkahtamisen pelkoa ehkä ensimmäistä kertaa elämässään. Tämä näkyi myös päivystystiimin työssä: kivijalkapelaajat käytännössä hävisivät linjoilta ja netissä pelaavien yhteydenotot korostuivat.

”Korona-aikana soitti tosi liikuttuneita ja onnellisia ihmisiä siitä, että nyt oikeasti kerrankin pystyy menemään kauppaan ilman että pelaa kaikkia rahojaan.” Peluurin asiakastyöntekijä.

Peliautomaattien avautumisen jälkeen alkoi Peluurin auttavaan puhelimeen ja chattiin tulla yhteydenottoja retkahtaneilta kivijalkapelaajilta, joiden taloudellinen tilanne oli heikentynyt ja kaupassa käyminen oli vaikeutunut. Vaikka sulku oli vaikuttanutkin arkeen myönteisesti, saattoivat taustalle jääneet käsittelemättömät ongelmat ajaa uudelleen pelaamaan. 

Peluuri pelaamisen kanava 2017-2022

Vuonna 2022 pelaamisen kanava selvisi 88 % yhteyttä ottaneista rahapelaajista. Yhteydenottojen määrä kasvoi 2017-2019 (27%) ja laski 2019-2022 (25%). Ensisijaisesti netissä pelaavien määrä kasvoi 2019-2022 25 %. Ensisijaisesti pelipisteillä pelaavien määrä laski 2019-2022 76 %. (Kuva: Inka Silvennoinen)

Automaattien sulkeminen toi turvallisuudentunnetta

Rahapelien koukuttavat ominaisuudet, helppo saatavuus ja markkinointi on yhdistelmä, joka altistaa ongelmille. Rahapelimainonta tunkee lävitse kaikkialla arkisissa ympäristöissä. Ongelmallisesti pelaaville tämä on riski, joka voi lisätä pelaamista tai sysätä uudelleen pelikierteeseen.

Rahapeliautomaattien sulkeminen vähensi kivijalkapelaamista ja toi ongelmallisesti pelaavien arkeen kauan kaivattua turvallisuudentunnetta. Tämä osoittaa sen, että rahapelien näkyvyyden, saatavuuden ja markkinoinnin rajoittamisella on suuri merkitys rahapelihaittojen ehkäisyssä ja vähentämisessä.

Suunnitteilla olevan lisenssijärjestelmän riskinä on rahapelien saatavuuden, pelivalikoiman ja markkinoinnin lisääntyminen entisestään. Tämä todennäköisesti lisäisi pelihaittoja ja ongelmallista pelaamista.

Toisaalta mainontaa voi hyödyntää myös auttavissa palveluissa nykyistä enemmän näkyvyyden parantamiseksi.  Selvityksen mukaan lain velvoittama näkyvyys peliyhtiöiden verkkosivuilla ja palveluiden mainoskampanjat lisäävät auttavien palveluiden yhteydenottojen määrää ja ohjaavat tiedonjanoisia verkkosivuille. Tämä näkyy selvästi myös Peluurin verkkosivujen kävijäliikenteessä hakusanamarkkinoinnin ja somekampanjoiden yhteydessä.

Faktoja peliongelmissa auttavista palveluista ja avun hakemisesta

  • Kansainvälisesti Peluurin kaltaisia peliongelmissa auttavia puhelinpalveluita on 82.
  • Palvelujen tukimuotoja ovat yleisimmin lyhytinterventiot, motivoiva haastattelu, emotionaalinen tuki sekä tieto ja ohjaus muihin palveluihin.
  • Puhelimen lisäksi tukea saa chatissa, sähköpostilla, tekstiviesteillä ja verkossa.
  • Avun hakeminen peliongelmaan on edelleen melko harvinaista. Vain neljä prosenttia pelaajista, joilla on kohtalainen peliongelma, hakee apua. Vakaviin peliongelmiin hakee apua 20 prosenttia. Päämotiivit avun hakemiseen ovat taloudelliset ja tunneperäiset ongelmat.

Auttavien puhelimien ja muiden digitaalisten palveluiden yhteydessä kerätään dataa eri tavoilla ja sitä käytetään moniin tarkoituksiin:

  • Dataa kerätään ennakkoon laadituilla kyselyillä tai työntekijän spontaanilla havainnoinnilla.
  • Dataa käytetään yleisimmin kertomaan tutkijoille rahapelialan kehittymisestä, ongelmia aiheuttavista peleistä, avunhakijoiden sosioekonomisista piirteistä ja haittojen tyypistä.

Lähteet:

Gambling helpline contacts during COVID-19-related availability restrictions: an interrupted time series analysis, 2023

Selvitys koronapandemian vaikutuksista Peliklinikan palveluiden asiakkaisiin ja Peliklinikan palveluihin vuonna 2020

Peluurin vuosiraportit