Oli pitkään tosi vaikea myöntää, että mulla on uhkapeliongelma peliin liittyvän sisällön kanssa

Elias, 24, käytti kymmeniä tuhansia tavoitellessaan Counter Strike: Global Offensive -pelin skinejä. Myöhemmin hän ymmärsi, että hänellä oli rahapeliongelma, vaikka pelien panokset ja voitot maksettiin rahan sijasta virtuaalisina esineinä.

PC  pelaaja takaa

Taustaa

Skini on Counter Strike: Global Offensive (CS:GO tai pelkkä CS) pelissä aseen tai puukon ulkoasu. Skinejä saa avaamalla pelistä kerättäviä laatikoita. Avaaminen maksaa rahaa. Mitä harvinaisempi skini on, sitä enemmän pelaajat antavat sille arvoa. Pelaajat voivat ostaa ja myydä skinejä toisilleen pelialusta Steamin marketissa. Alusta ottaa oman siivunsa joka myynnistä. Skinejä voi myös käyttää panoksena uhkapeleissä niihin erikoistuneilla sivustoilla.

Laatikoiden avaamisen huuma

Elias tutustui CS:n maailmaan nimenomaan skinien kautta jo ennen kuin itse pelasi. Hänestä oli kivaa  katsoa, kun tubettajat ja muut somevaikuttajat availivat CS:n laatikoita.

Kun aloitin CS:n pelaamisen, oli jo aika selkeää, että niitä laatikoita tulen avaamaan.

CS vei nopeasti mukanaan ja alkuun Elias availi laatikoita hyvällä mielellä. Niistä jotakin aina välillä sai, yleensä ei. Käännekohta oli, kun hän sai laatikoista useita kalliita esineitä ja hienoja skinejä omaan inventoryyn.

Halusin lisää hienoja skinejä, koska niillä oli tietty arvo. Vähän sama idea, kun joku ostaa kalliita merkkivaatteita.

Laatikoiden avaaminen oli myös tapa saada adrenaliinia ja fiilistä pelaamiseen. Kanssapelaajille on mielekästä seurata laatikoiden avaamista ja siksi niitä on helppoa avata todella paljon. Eliaksen vapaa-aika rakentui käytännössä pelaamisen ympärille. Kun ei harrastanut muuta, ei tuntunut pahalta käyttää peliin kaikkia ylimääräisiä rahoja. Pian hän alkoi huomata uhkapelaamisen merkkejä.

Aloin availemaan laatikoita enemmän ja enemmän. Olin siinä hetkessä vähän kuin poissa omasta arkitodellisuudestani, mutta tein kuitenkin päätöksiä,
jotka vaikuttivat todelliseen arkeen: availusta jäi enemmän häviölle kuin voitolle.

Skinit panoksena uhkapeleissä

Laatikoiden avaamisen rinnalle tuli uhkapelaaminen skineillä.  Tragikoomisen tilanteesta teki se, että Elias päätyi pelaamaan skineillä uhkapelejä samojen  kasinovaikuttajien kanssa, joiden videoita oli seurannut. Sivustoilla hän halusi pelata samalla levelillä heidän kanssaan.

Pelasin niiden kanssa tuhansien eurojen
matseja. Ne sai rahat siltä samalta sivustolta, ja mä laitoin ne mun pankkikortilta. Mä lopetin siihen, kun rahat loppuivat ja ne siihen kun tuli tunnin striimi täyteen.

Eliaksen mielestä kenelläkään ei ole oikeasti varaa sellaiseen  pelaamiseen, mitä kasinovaikuttajien videoilla näkee. Jos videolla hävitään 500 euroa, niin seuraava panos on tuhat. Seuraajat omaksuvat helposti saman ajattelutavan.

Ajattelin niin, että en välttämättä ole hävinnyt mun rahoja, jos voitan ne takaisin. Koska se ajatus oli mahdollinen, aloin käyttää kymmenien eurojen sijaan tuhansia.

Eliaksen oli vaikeaa myöntää, että skinien eli peliin liittyvän sisällön käyttäminen uhkapeleissä oli muodostunut hänelle ongelmaksi.

Jos Steamissä olisi ollut vaihtoehto estää  rahankäyttö seuraavaksi vuodeksi, olisin tehnyt sen satatuhatta kertaa. Sen sijaan illan päätteeksi vannoin, ettei enää ikinä tätä ja sitten seuraavana iltana taas uudestaan.

Elias kääntää elämänsä suunnan

Muutaman vuoden ja kymmenien tuhansien eurojen tappioiden jälkeen Elias tajusi, ettei tilanteessa ollut mitään järkeä. Pelaaminen ja skinit ei tuntuneet enää tärkeiltä ja niihin kuluneella rahalla hän olisi voinut rakentaa elämää.

Päätin hakea ulkopuolista apua. Restartissa olen saanut puhua avoimesti pelaamisesta miettimättä, uskallanko olla rehellinen. Sain voimaa jättää  pelaamisen kokonaan puoleksi vuodeksi. Tajusin, että pystyn olemaan ilman sitä.

Elias rakensi elämäänsä ja nautti siitä. Puolen vuoden tauon jälkeen hän kokeili taas CS:sää, mutta kokeilu johti nopeasti uudelleen laatikoiden  avaamiseen ja uhkapelaamiseen. Puolen vuoden pelaamattomuus opetti kuitenkin, että pelaamisesta voi päästää irti. Pelaaminen ei ollut enää ykkösasia, jota hän halusi tehdä ja uskoo, että hänen ei tarvitse enää palata CS:n ja skinien pariin. Lasten ja nuorten joutuminen samanlaiseen tilanteeseen häntä kuitenkin mietityttää.

Mä olen ollut koko ajan täysi-ikäinen ja vastuussa omista asioistani. Mun mielestä on vähän hälyttävää, että nuoret ja lapset pystyy peleissä tekemään noita samoja asioita, jotka ajoi mut vaikeuksiin. Ja kun ei ole mitään kuluja elämässä, voi opetella pelaamaan kaikki rahansa. Se ei välttämättä ole  tulevaisuuden kannalta hyvä asia.

Eliaksen tarina julkaistiin Restartin raportissa, josta voit lukea lisää muun muassa videopeleihin liittyvistä rahankäytön ongelmista.

Ongelmia skinien, pelien sisäisten ostojen tai ihan vain pelaamisen kanssa?

Hae mukaan Restart-ohjelmaan