Helppoa rahaa vai harhaanjohtavaa vaikuttamista?

Rahapelimainonta tulee arjessa vastaan kaikkialla. Mielikuviin ja päätöksiin pyritään vaikuttamaan perinteisen mainonnan lisäksi somevaikuttajien sisällöissä: blogeissa, postauksissa ja livelähetyksissä.

Nuori kännykkä kädessä.

Verkossa tuputtava rahapelimainonta tulee vastaan kaikkialla. Verkko ja some ovat nuorten arkinen ympäristö siinä missä ruokakaupat, kioskit ja huoltoasemat keski-ikäisille. Nuoret altistuvatkin rahapelaamiselle etenkin verkossa ja somessa. Kun tämä tapahtuu somevaikuttajien sisältöjä seuratessa, ei aina ole helppoa erottaa milloin kyseessä on markkinointi tai kaupallinen yhteistyö.

Bonuksia ja lupauksia "helposta rahasta"

Arpajaislain mukaan rahapelien markkinointi Manner-Suomessa on laillista ainoastaan Veikkaukselle. Silti netissä ulkomaisten rahapeliyhtiöiden Suomeen suunnattuihin mainoksiin ja sisältömarkkinointiin törmää usein.

Kansainväliset rahapelibrändit hankkivat aktiivisesti somevaikuttajia ja julkisuuden henkilöitä yhteistyöhön tuottamaan kanavillaan sisältöä, jossa pelataan rahapelejä, kerrotaan houkuttelevista, mutta usein harhaanjohtavista bonustarjouksista sekä kannustetaan avaamaan pelitili ja tekemään talletuksia. Sisällöt ovat suosittuja etenkin nuorten suosimassa Twitchissä sekä YouTubessa.

Videobloggaaja.

Livelähetysten yhteisöllisyys houkuttaa ja koukuttaa

Livelähetyksissä julkisuuden henkilö pelaa kasinoiden rahoilla, tuettuna tai striimikunnan rahoilla livenä. Pelaamista voi seurata kanavalta, peliä voi kommentoida chatissa ja pelaamaan pääsee helposti suoraan kanavalta.

Toisen pelaamisen katsominen ja voittojen näkeminen voi olla hyvin koukuttavaa. Lähetyksiä odotetaan ja niiden tunnevuoristorata houkuttaa. Peliongelmaa seuraa usein yksinäisyys. Striimien seuraaminen ja pelaaminen niiden aikana on yhteisöllistä ja tuo tunteen, että kuuluu johonkin. Houkutusta lisää yhdessä koettu jännitys sekä jaetut voitot ja tappiot. 

- Kasinostriimit antavat rahapelaamisesta yltiöpositiivisen ja valheellisen kuvan ja esittävät sen harmittomana viihteenä, jossa on tarjolla helppoa rahaa. Erityisen herkkiä tälle vaikuttamiselle ovat lapset ja nuoret sekä ongelmallisesti pelaavat. Aggressiivinen somemarkkinointi ja vaikuttajasisällöt sekä lisäävät riskiä rahapeliongelman kehittymiseen että vaikeuttavat pelaamattomuuden ylläpitämistä jo lopettaneilla, kertoo Peluurin yksikön päällikkö Inka Silvennoinen

Uudessa arpajaislaissa vaikuttajamarkkinointiin on puututtu ulottamalla seuraamusmaksu laittomasta markkinoinnista myös luonnolliseen henkilöön. Muutoksen myötä pelien mainostamisesta tai suosituksista voi saada tuntuvatkin sakot.

Pelaajan kokemuksia rahapelimainonnasta

Mian rahapelaaminen alkoi Tv-mainoksesta kymmenen vuotta sitten. Kontrolli katosi hyvin nopeasti ja jo kuukauden kuluttua ensimmäisestä pelikierroksesta hän oli pikavippikierteessä.

Mian peliongelman kehittymisessä kasinostriimien ja somevaikuttajien rooli ei ole ollut kovin suuri. Ilmiön ilmaantuessa hän oli jo koukuttunut pelaamiseen ja pelasi rahapelejä joka tapauksessa.

- Toisaalta, kun näki rahapelejä mainostavan julkisuuden henkilön jakavan pelipostauksia Facebookissa, kävi kyllä mielessä, että pitäisikö lähteä itsekin. Ajatuksiin vaikutti etenkin se, että pelitilin saldo ja voitot olivat näkyvillä.

Pelin näkeminen herätti halun pelata

Livelähetyksiä Mia seurasi silloin, kun hänellä ei ollut rahaa pelata; ne olivat tyhjää parempi vaihtoehto pelaamiselle. Striimien seuraaminen liittyi myös seuraavan pelikerran valmisteluun, ne kasvattivat pelihalua, ruokkivat odotuksen tunnetta ja toivat samaa tunnetilaa kuin pelaamisesta saa.

Lopulta pelikierteen aiheuttama stressi, unettomuus, syömättömyys, velat ja valheet painoivat päälle niin, että hänen psyykeensä ei kestänyt ja hän alkoi hakea apua. Nyt hän on ollut pelaamatta jo kaksi ja puoli vuotta, eikä hän enää seuraa muiden pelaamista, koska jo pelin näkeminen voi herättää hänessä pelimuiston ja halun pelata:

- Taannoin katsoin muissa yhteyksissä esityksen, jossa pyöri slottipeli taustalla. Jopa pitkän pelaamattomuuden jälkeen ajatus lähti kanttaamaan siihen suuntaan, että mihin kohtaan rulla pysähtyy, Mia kuvailee.

Peliajatukset eivät jättäneet rauhaan ennen kuin hän oli soittanut puhelun toiselle peliongelmasta toipuvalle.

Vaikuttajayhteistyön tulisi näkyä sisällössä

Nuoremmilla ihmisillä some on elämässä hyvin vahvasti ja heidän maailmassaan somevaikuttaminen on hyvin tavallista. Nuorilla ei välttämättä ole ajatusta siitä, että ilmaista rahaa ei ole. Monilla ei tule mieleen, että somevaikuttajilla on yhteistyösopimukset kasinoiden kanssa ja he saavat sitä kautta elantonsa.

- Ajatus muuttuisi jo siitä, jos videossa pitäisi kertoa kasinoyhteistyöstä ja siitä, että julkisuuden henkilö pelaa kasinon rahoilla ja saa sopimuksesta rahaa. On tärkeää ymmärtää, että ne ihmiset tienaavat livelähetyksillä ja jakamalla sisältöä somessa. Heidän työnsä on saada ihmisiä kasinoille pelaamaan.

Mia toimii kokemusasiantuntijana Pelirajaton -toiminnassa.

Teksti: Jaana Honkanen ja Inka Silvennoinen

Artikkeli julkaistu ensimmäisen kerran 2.1.2023

Kuuntele vaikuttajamarkkinointiin liittyvä audio Yle Areenasta:

Kansainväliset nettikasinot markkinoivat suomalaisille kansansuosikin kasvoilla ja hämärillä vaikuttajadiileillä