Tiltin työn ydin: kohtaaminen hetkessä

Tieto- ja tukipiste Tiltissä on normaalioloissa säännöllistä kasvokkaista toimintaa. Jokainen tulija kohdataan itsenään ja hänelle annetaan yksilöllistä neuvontaa ongelmallisen rahapelaamisen kysymyksiin. Avoimet ovet ovat Tiltin perustoimintamuoto. Asiakastyöntekijät Hanna ja Katri kuvaavat työtään sekä vaativaksi että antoisaksi sosiaaliseksi sosiaalialan työksi.

kuvassa lukee töissä Peliklinikalla juttusarja Tiltti

Tiltin Avoimet ovet ovat matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jossa pelaajat ja heidän läheisensä saavat vertaistukea ja neuvontaa peliongelmaan liittyen. Monelle kävijälle Avoimet ovet ovat ensikontakti rahapelihaittapalveluun.

Ensikävijä kohdataan erillisessä tilassa

- Tarjoamme jokaiselle ensikävijälle oman rauhallisen, erillisen keskusteluajan. Usein siinä kohdin kriisi on päällä ja tilanne on varsin vakava. Moni tulija on itkuinen ja ahdistunut. Ei ole yhtä kaavaa, jonka mukaan toimimme. Olemme kohtaamistilanteessa herkällä korvalla. Usein ensikävijälle parasta apua on pelkkä kuuntelu ja läsnäolo, Tiltissä kuusi vuotta työskennellyt Hanna kertoo.

- Moni seilaa Tiltin oven takana, ennen kuin rohkenee astua kynnyksen yli. Avoimien ovien kävijät kertovat, miten he ovat saattaneet käydä oven takana monta kertaa ennen sisälle tuloa. Häpeän kokemus on ollut niin voimakas, ettei ihmiseltä ole löytynyt uskallusta tulla peremmälle, pitkäaikainen Tiltin työntekijä Katri sanoo.

Rento meininki luo tilaa keskustelulle

Avoimissa ovissa ei ole ohjattuja sessioita tai teemoja. Sohvaryhmissä keskustellaan vapaasti ja muun muassa pelataan lautapelejä ja tehdään palapelejä. Asiakastyöntekijät ovat paikalla, mutta he eivät varsinaisesti ohjaa tilanteita. Heiltä voi kysyä mieltä askarruttavista asioista ja he huolehtivat, että keskusteluiden sisällöt pysyvät asiallisina.

- Monille rahapelaamisesta toipujalle on huojentavaa, kun puhutaan arkisista asioista. Jostain aivan muusta kuin pelaamisesta. Silloin arjen elämän muut puolet näyttäytyvät tärkeässä valossa. Silloin, kun me työntekijät vain olemme paikalla ja kävijät hoitavat keskustelut, meidän tehtävä täyttyy parhaiten. Luomme tilan keskustelulle, Katri ja Hanna sanovat.

TIltissä tuetaan ihmisiä erilaisissa toipumisprosesseissa

- Tuen hakeminen on ensi askel pois peliongelman itsekeskeisyydestä. Pyrimme Tiltissä rakentamaan luottamusta ja vähentämään ihmisen kokemaa häpeää.  On tärkeää saattaa ihminen kohti ilmiön ja sen vaikutusten ymmärtämistä. Monella rahapelaajalla on taustalla kokemus, ettei heidän ongelmiaan ole muissa palveluissa ymmärretty, Hanna kertoo.

Joskus kävijä saa tarvitsemansa avun tai tiedon ensikäynnillä. Osa ihmisistä ohjautuu Tiltin muihin toimintoihin tai esimerkiksi Peliklinikan muihin palveluihin. Toisille toipuminen on koko elämän mittainen prosessi. Tilttiin voi palata vuosien jälkeen, jos kokee tarvitsevansa uudestaan tukea.

Ohjatut vertaisryhmät, Vertaisringit ja Teemavertaisringit, ovat avoimia ja niissä ei ole sitoutumisvaatimusta. Kävijä voi osallistua niihin sen verran kuin kokee tarpeelliseksi.

- Kokemuksemme mukaan vertaisryhmät ovat tärkeä apu toipumisessa. Kun kävijä uskaltautuu ensimmäisen kerran mukaan, hän voi päättää tuleeko uudestaan. Ryhmissä saa olla hiljaa. Ei ole pakko sanoa mitään. Kenelläkään ei saa olla tunne, että pitää kertoa asioita, joita ei halua jakaa, Hanna korostaa.

sanoja korteissa: luottaminen ja vertaistuki

Mikä tuo onnistumisen tunteen?

- Se, kun kävijä sanoo, ettei ole aiemmin uskaltanut puhua ja nyt uskaltaa. Se, että vaikeiden aiheiden jälkeen kävijä hymyilee. Se, että kävijä, joka ei ole aluksi katsonut silmiin, katsoo suoraan silmiin. Se, että kävijän ryhti on pikkaisen suorempi, kun hän lähtee. Onnistumisen tunne tulee, kun kävijä kertoo mitä kaikkea elämään on tullut lisää, kun pelaaminen on vähentynyt tai loppunut. Esimerkiksi on herkistävää kuulla, miten välit perheeseen ovat parantuneet, Katri summailee

Mikä on työssäsi merkityksellistä?

- Voin olla ihminen ihmiselle ja auttaa häntä arvostamaan pieniä askelia kohti toipumista. On merkityksellistä nähdä, kun taakka - tai ainakin suuri osa taakasta - putoaa ihmisen hartioilta. TIltissä saan tehdä monipuolista dialogista työtä kävijöiden ja yhteistyötahojen kanssa. Työhön liittyy paljon uuden oppimista, verkostoissa toimimista sekä alan tutkimuksen ja ilmiöiden muutosten seuraamista, Katri kertoo.

- On erityistä nähdä muutoksia ihmisissä. Omakohtainen, taakse jäänyt, rahapeliongelma tuo työhön henkilökohtaisen kokemuksen tuoman tiedon ja ymmärryksen. Asioiden yhdessä pohtiminen ja yhdessä ymmärtäminen ovat työn parhaimpia puolia, Hanna toteaa.

Teksti: Henna Tarjanne-Lekola

Laput: huoli ja vertaistuki

Tiltissä on tarjolla monipuolista tukea rahapelihaittoihin

Tieto- ja tukipiste Tiltti sijaitsee Hakaniemessä, osana rahapeliongelmiin erikoistunutta Peliklinikkaa. TIltti on Sininauhaliiton pelihaittatoimintaa. Tilttiin tullaan ilman ajanvarausta, lähetettä ei tarvita. Käynnit ovat maksuttomia. Tiltti ei ole viranomaistaho. Henkilötietoja ei kerätä.

Normaalioloissa kahdesti viikossa pidettävät Avoimet ovet kestävät kerrallaan kahdesta kolmeen tuntiin. Paikalla on kahdesta neljään työntekijää. Tiltin muita toimintamuotoja ovat Vertaisringit pelaajille, Puuhaperjantait, Läheisten Avoimet ovet, Läheisten vertaisrinki sekä Perheklubi. Toimintaan osallistuvat pääsääntöisesti pelaajat ja heidän läheisensä, satunnaisemmin myös työssään pelihaittoja kohtaavat. Korona-aikana toimintaa järjestetään etänä.
 

Ajantasaiset Tiltin toiminnasta: www-sivut, Instagram ja Facebook

Töissä Peliklinikalla -juttusarja esittelee Peliklinikan ihmisiä ja toimintoja. Aiemmin ilmestyneet jutut:

Oma pelikokemus tuo ymmärrystä pelihaittatyöhön, Sanni Nuutinen, Restart

Vastaanotolla ollaan tärkeän äärellä, Otso Saarilluoma, Peliklinikan avohoito

Päivystystiimin työ on kuuntelemista, neuvomista ja kohtaamista, Peluurin päivystystiimi

Rahapelihaittatyön pioneeri on monessa liemessä keitetty, Timo Alihanka, Peli poikki